(-:وبلاگ سرگرمی ها و دانستنی های سیب:-)

همــــه جـــــور چیـز باحالـ برایـــــ همــــه!

(-:وبلاگ سرگرمی ها و دانستنی های سیب:-)

همــــه جـــــور چیـز باحالـ برایـــــ همــــه!

اطلاعات جالب در مورد منظومه ی شمسی

                                                 

  سیارات و منظومه ی شمسی 

                                                  

سیارات چگونه نام گذاری شده اند؟ 

نام تمام سیارات منظومه ی شمسی به استثنا یکی از اسامی خدایان و الهه های افسانه های روم و یونان گرفته شده است.برای مثال نام بزرگترین سیاره ژوپیتر(مشتری) نام یونانی خدای خدایان است.استثنای این نامها نام سیاره ی ما زمین است. علت آن نیز این است که در قدیم می پنداشتند که تمامی سیارات همانند خدایان در بهشت قرار دارند و زمین زیر آنهاست. 


تفاوت بین سیاره و قمر چیست؟ 

سیاره جرمی است که به دور خورشید می گردد. قمر جسم کوچکتری است که به دور سیاره می گردد. تمام سیارات به جز ناهید و تیر دارای قمر هستند. 

زمین یک قمر دارد در حالی که مشتری دارای ۱۶ قمر است. 


 منظومه ی شمسی کجا به پایان می رسد؟ 

تصور می شود دورترین سیاره ی منظومه ی ما -پلوتو -در لبه ی منظومه ی شمسی است.مدار آن به طور میانگین حدود ۶۰۰۰ میلیون کیلومتر از خورشید فاصله دارد.این مسافت یک میلیون برابر پهنای اقیانوس اطلس است.هر چند گمان می رود مدار ستاره های دنباله دار منظومه ی شمسی در نقاطی بسیار دورتر از این فاصله قرار دارند.فاصله ی این نقاط تا خورشید ۲ سال نوری است !یعنی برای عبور از منظومه ی شمسی باید ۴ سال نوری حرکت کرد برابر با ۴۰ تریلیون کیلومتر است. 


 مدار چیست؟ 

مدار مسیری دایره ای یا بیضوی است که اجرامی در فضا آن را طی می کنند. در واقع این مسیر ها به طور فرضی هستند و سیاره یا قمر و... آن را به علت جاذبه همیشه بطور یکسان طی می کنند.  


 کدام سیاره آنقدر داغ است که سرب در آن ذوب می شود؟ 

گرمترین سیاره ی منظومه ی شمسی نزدیکترین سیاره به خورشید یعنی عطارد نیست بلکه ناهید دومین سیاره  ی منظومه ی شمسی است.سطح این سیاره به این علت داغ تر از عطارد است که بر خلاف آن جو دارد.دمای این سیاره در حدود 500 درجه ی سانتی گراد است.


به زودی مطالب دیگری از همین نوع شامل پرسش و پاسخ های متدوال قرار می گیرد. در ضمن اگر چنین سوالی داشتید آن را با من مطرح کنید تا پاسخ شما را قرار دهم. 


نظرات 2 + ارسال نظر
نیکناز شنبه 11 تیر 1390 ساعت 08:39 ق.ظ http://myfairytale.persianblog.ir

سلام....من اپم

لونا چهارشنبه 15 تیر 1390 ساعت 04:26 ب.ظ http://www.toybox.blogsky.com

خیلی قشنگ بودش

مرسی از این که بازدید کردید دوست گرامی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد